Dnes sme požiadali prezidentku Zuzanu Čaputovú, aby vrátila parlamentu na opätovné prerokovanie novelu tzv. veľkého kompetenčného zákona na opätovné prerokovanie parlamentu.

Novela zákona bola prerokovaná v skrátenom legislatívnom konaní, hoci na to neboli splnené podmienky v zmysle zákona ani judikatúry Ústavného súdu Slovenskej republiky.

Vláda síce argumentuje, že vytvorenie nového ministerstva športu a cestovného ruchu údajne zabráni vzniku hospodárskych škôd štátu, pravda je však presne opačná – len jeho vytvorenie bude stáť daňových poplatníkov viac ako 100 miliónov eur a návratnosť vynaložených financií je aj podľa členov Rady pre rozpočtovú zodpovednosť v nedohľadne.

Čo je však oveľa nebezpečnejšie, popri zriadení nového ministerstva, čo netušili ani mnohí koaliční poslanci, si vláda nastrkala do zákona viaceré sviňačiny, ktoré sú podľa všetkého aj protiústavné.

Už medializovanou kauzou bolo, že vláda týmto zákonom vytvára podmienky pre ochranu svojho nominanta na pozíciu šéfa Slovenskej informačnej služby (tajnej služby), ak by sa ním stal človek, ktorý je trestne stíhaný (napr. poslanec T. Gašpar).
Poriadnou sviňačinou je aj zasahovanie do nezávislosti viacerých štátnych úradov, ktoré majú byť zo zákona nespolitizované, čo sa doteraz dosahovala napr. tým, že ich predsedov menoval a odvolával prezident na návrh vlády a niekedy ešte aj po predchádzajúcom schválení parlamentom, ale aj tým, že dôvody odvolania týchto predsedov boli konkrétne a preskúmateľné.

Novela kompetenčného zákona oberá parlament aj prezidenta o ich doterajšie právomoci pri menovaní a odvolávaní predsedu Štatistického úradu SR, Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a zavádza nový veľmi flexibilný dôvod ich odvolania, ktorý vlastne znamená, že budú môcť byť odvolaný vládou bez uvedenia dôvodu. V prvom prípade ide asi o kontrolu nad výsledkami volieb a referenda a v tom druhom ďalšia „malá domov“ finančnej skupine Penta, o ktorej terajšia predsedníčka dohľadového úradu veľmi jasne povedala, že okradli slovenských občanov v minulosti cez svoju zdravotnú poisťovňu o niekoľko stoviek miliónov eur.

Pôvodne chcel poslanec Roman Michelko pozmeňujúcim návrhom rozšíriť zoznam štátnych úradov aj o Protimonopolný úrad. To však už naštartovalo aj Európsku komisiu, najmä jej podpredsedníčku, ktorá Ficovi jasne napísala, že ak to spraví, Európska komisia zažaluje Slovensko za porušenie súťažného práva Európskej únie z dôvodu zásahu do nezávislosti tohto úradu. Malo ísť o úplne rovnakú právnu úpravu, akú vláda presadila v parlamente vo vzťahu k štatistickému úradu a úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Fico + Pellegrini + Danko ako „správni demokrati“ samozrejme nový dôvod na odvolanie zaviedli so spätnou účinnosťou, teda žiadny rešpekt voči terajším predsedom týchto úradov. Keď rovnaký dôvod na odvolanie chcela v minulom volebnom období zaviesť Sme rodina a SaS voči bývalej komisárke pre deti Viere Tomanovej, tak sa Fico s Pellegrinim „hádzali o zem“ a hovorili, že taký dôvod odvolania je protiústavný. My sme ho potom na ústavnoprávnom výbore zmenili, terajšia koalícia si natvrdo presadila ten z ich pohľadu protiústavný dôvod.

Zaujímavosťou je, že to bola práve prezidentka Čaputová, ktorá vtedajšiu novelu zákona, ktorý sa týkal komisárky pre deti vetovala a vrátila do parlamentu výlučne z dôvodu nesplnenia podmienok skráteného legislatívneho konania. Stačila jej na to absencia mimoriadnej okolnosti, čo pri Ficovej novele veľkého kompetenčného zákona chýba tiež.

Posúdi prezidentka Čaputová identický prípad porušenia podmienok pre skrátené legislatívne konanie rovnako?

Podrobnejšie k dôvodom obrátenia sa na prezidentku vo videu od Marek Krajčí – poslanec NR SR https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1529639194501609